TPMS sensoren

De Europese Commissie heeft bepaald dat vanaf 1 november 2014 nieuwe personenauto’s in de EU moeten beschikken over direct Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).
In Nederland noemen we dit systeem gewoon het bandenspanningscontrolesysteem. Dit systeem is bedoeld om de bandenspanning regelmatig te controlen en u te waarschuwen wanneer de bandenspanning te hoog of te laag is.

Waarom is een juiste bandenspanning zo belangrijk?
We kunnen veel voordelen opnoemen waarom de juiste bandenspanning van belang is, maar het belangrijkste is toch wel de veiligheid. Door de juiste bandenspanning heeft u minder kans op een klapband en heeft u een kortere remweg.
Daarnaast zult u meer rijcomfort ervaren en een stabielere wegligging hebben. Ook heeft de juiste bandenspanning een positief gevolg voor de duurzaamheid. U verbruikt minder bandstoffen, minder CO2-uitstoot en er is sprake van minder slijtage. 

Zijn bandenspanning sensoren verplicht op winterbanden?
Het antwoord is heel eenvoudig: ja, ook uw winterbanden moeten officieel zijn uitgerust met de nieuwe bandenspanning sensoren. En dat is de keerzijde van de op zichzelf goedbedoelde wetgeving. Deze verplichting jaagt de automobilist op extra kosten. Bestaande winterbanden, van voor 2014, lijken ineens waardeloos. En de sets van banden en velgen die met TPMS zijn uitgerust, zijn duurder.

APK
Bij de APK gelden de volgende keuringseisen: De waarschuwingsinrichting van het controlesysteem voor de bandenspanning van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.
Dat betekent dat bij een auto die op kenteken is gezet tussen 1 november 2014 en 1 januari 2018, een werkende TPMS voor de APK geen afkeur, maar een advies punt is.
Is uw auto na 1 januari 2018 op kenteken gekomen en moet deze APK gekeurd worden, dan moet het TPMS waarschuwingslampje uit zijn om goedgekeurd te worden.

Strengere regels Duitsland

Alpine Symbool

Sinds 2010 is het in Duitsland verplicht om bij winterse weersomstandigheden te rijden met winterbanden. Vanaf januari 2018 wordt deze wet strenger, alleen banden met het alpine symbool (berg met drie spitsen) worden daarna nog als winterbanden erkend.

Alpine-symbool

Banden met alleen de aanduiding ‘M+S’ (Mud + Snow) voldoen na 1 januari 2018 niet meer. Het M+S teken is namelijk een onbeschermde aanduiding. Er bestaat geen duidelijk vastgelegde richtlijn waaraan banden moeten voldoen om de aanduiding te mogen voeren. De aanduiding zegt dan ook niets over de wintereigenschappen van de band. Dat is anders bij het alpine-symbool, ook wel het sneeuwvlokje genoemd. Banden die dit symbool dragen zijn getest en voldoen onder de meest strenge winterse omstandigheden.

Duitsland lijkt te gaan kiezen voor een eigen nieuw in te voeren alpine-symbool. Bandenfabrikanten moeten middels testresultaten aantonen dat hun banden voldoen voordat ze dit symbool mogen gebruiken. Het scheelt de nodige ongelukken en slachtoffers als iedereen op deze winterbanden overstapt, zo is de redenering achter deze verandering.

Overgangsregeling

Om niet meteen iedereen op kosten te jagen komt er een overgangsregeling. Gemonteerde banden met het M+S-symbool hoef je ze niet meteen te gaan vervangen. Als je kunt aantonen dat je de banden hebt gekocht vóór 1 januari 2018 (dot code op de band), dan mag je ze blijven gebruiken tot 2024. Alle banden die gekocht worden na 1-1-2018 moeten dus voorzien zijn van het winterbandensymbool.

Eigenaar ook strafbaar

Een andere toevoeging op de wet is dat niet alleen de bestuurder strafbaar is als er verkeerde banden onder een auto zitten, maar dat ook de eigenaar beboet kan worden. Vooralsnog lijkt boetebedrag 75 euro te zijn. Het boetebedrag voor de bestuurder ligt momenteel op 60 euro. Afhankelijk van de situatie kan dit bedrag flink oplopen. Zo is het bij het hinderen van het overige verkeer of bij het betrokken zijn bij een ongeval een veelvoud van dit bedrag.

Profieldiepte

Tenslotte is er nog discussie over de minimale profieldiepte, het plan is om bij winterbanden een minimale diepte van 4 millimeter te verplichten. Momenteel is dat nog gelijk aan de minimale profieldiepte van zomerbanden, namelijk 1.6 millimeter. Vrees van de ADAC (Duitse ANWB) is dat automobilisten de winterbanden in de zomer laten zitten, zodat ze wel tot 1.6 millimeter opgereden kunnen worden. Zo zou de winst qua veiligheid meteen verdwenen zijn. De ADAC heeft als standpunt om alle banden te vervangen bij 3 millimeter, zowel zomer- als winterbanden. De directeur van bandenmerk Michelin gaf echter aan dat niet nodig te vinden. Het is volgens hem niet aantoonbaar dat banden met 4 millimeter profiel beter zouden zijn dan banden met 1,6 millimeter profiel. Mits de band onbeschadigd is kan hij tot aan die grens gewoon gebruikt worden, zo is zijn overtuiging.